Een auto importeren vanuit het buitenland kan erg interessant zijn omdat er een groter aanbod is, de prijzen een stuk lager kunnen liggen en je luxueuzere modellen kunt vinden met extra opties. In Nederland worden het vaakst auto’s geïmporteerd vanuit Duitsland en België, maar je kunt ook voor een wagen uit een ander EU-land kiezen of zelfs importeren vanuit Amerika. Maar een auto is importeren uit het buitenland is niet zonder gevaren, hier is een overzicht van de meest gemaakte fouten en hoe je ze kunt voorkomen.

Fout 1: je koopt een auto die door de belastingdienst als nieuw wordt gezien

Volgens de Nederlandse belastingdienst is een auto met minder dan 3000 km of die jonger is dan 3 maanden, nieuw. Hierdoor moet je dus de volle pot bepalen aan BPM (de aankoopbelasting op nieuwe auto’s), wat best duur kan uitkomen. Ook op auto’s met minder dan 6000 km of die jonger zijn dan 6 maanden betaal je nog een groot stuk van de BPM, voor ‘oudere’ auto’s betaal je maar een klein stukje van de BPM. Het is dus verstandiger om een auto te kopen die niet als nieuw wordt gezien voor de belastingen.

Fout 2: je betaald zomaar de vraagprijs

Over prijzen, extra opties en garantievoorwaarden moet altijd onderhandeld worden. Sommige verkopers voorzien nog veel onderhandelruimte in de vraagprijs, anderen prijzen de auto al erg scherp voor een snelle verkoop, maar dat betekend niet dat er geen ruimte is om de prijs nog iets te laten zakken.

Fout 3: je rijdt met een tijdelijk Duits kenteken naar huis

Je kunt een tijdelijk Duits kenteken aanvragen om met je auto naar Nederland te rijden, het kenteken is ook geldig in Nederland. Nu is er een merkwaardige regel die zegt dat je als Nederlander niet met een buitenlands kenteken in Nederland mag rondrijden. Het veiligste is dus om de auto te laten vervoeren door een transportfirma.

Audi Q5 met Duits kenteken

Fout 4: je laat de auto niet onafhankelijk keuren

Een auto kan er erg mooi en netjes uitzien, maar het is niet al goud wat blinkt. Je kunt twijfelen over de werkelijke staat van de auto, misschien heeft hij wel een ongeval gehad of is hij niet helemaal vrij van roest. Laat bij twijfel de auto altijd volledig keuren, zo kom je later niet voor (dure) verrassingen te staan.

Fout 5: je twijfelt te lang

In Nederland is het normaal dat auto’s verschillende maanden in de showroom blijven staan en heb je dus een zee van tijd om goed na te denken over je aankoop. In het buitenland is dit niet altijd het geval, het nieuwste model kan soms binnen enkele dagen uitverkocht zijn. Twijfel dus niet te lang over je nieuwe auto, voor iemand anders ermee aan de haal gaat.